Hej!
I matematiken den
här veckan har vi börjat med bråk, delar av en helhet, en halv, en tredjedel
och en fjärdedel. Addition med ental och tiotal utan tiotalsövergångar och det
är inte så lätt i början innan man kommer på hur man kan tänka. Barnen har fått
arbeta med problemlösningar och de fem strategierna man använder sig av.
Dessa är 1: LÄS
uppgiften, 2: TÄNK och PLANERA, vad är det du ska ta reda på? Hur kan du lösa
uppgiften, 3: LÖS uppgiften t.ex. skriva, rita, bygga, gör en tabell, gör en
uträkning eller pröva, 4: REDOVISA din lösning och 5: RIMLIGHETEN, är svaret
rimligt? Har du svarat på frågan?
NTA tema Förändringar
har vi denna vecka undersökt; Vattnet som blev osynligt? Vattnets tre former,
flytande, fast och gas samt pratat vattnets kretslopp.
NO: Barnen har
tagit reda på vad ”sitt eget” träd är för en sort och satt in lövet som de
plockat från trädet. Nu på måndag den 13/10 kommer vi att gå tillbaka till våra
träd och se hur de ser ut nu på hösten samt plocka höstlöv. Vi kommer att ta
reda på varför löven ändrar färg. TÄNK PÅ att barnen har kläder efter väder, vi
kommer att gå ut även om det regnar.
Alla barnen ska ta med sig ett mjölk/fil paket. De ska vara ordentligt ursköljda. Mjölkpaketet ska bli deras egen engelska ordlåda. På måndag ska vi börja dekorera dem.
”En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.